Send As SMS

dinsdag, juni 05, 2007

Zelfdokteren

Zo'n anderhalf jaar slik ik nu medicijnen voor hoge bloeddruk en hoewel de daling aantoonbaar is, had ik ook veel last van de bijwerkingen van één van de medicijnen: Nifedipine van de firma Sandoz.

Een maand of 2 geleden besloot ik maar eens op internet te gaan zoeken en stuitte daar op een felle discussie in de medische wereld of twee verschillende medicijnen uitwisselbaar waren met elkaar of niet. Het ging hierbij om Nifedipine van Sandoz versus Adalat Oros van Bayer.

En hoewel studies aantoonden dat beide medicijnen niet uitwisselbaar waren, heeft in Nederland het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen bepaald dat ze dat wel zijn.

Dat houdt dus in dat een huisarts Adalat voorschrijft en dat de apotheker daar zonder problemen Sandoz Nifedipine van kan maken.

Zoals gezegd zijn niet alle medici het hiermee eens. Deze cardioloog bijvoorbeeld breekt een lans voor het product van Bayer.

Hierop besloot ik mijn apotheek maar eens een mailtje te sturen. Zijn reactie
"..Het merkloze product van Sandoz en het merkproduct van Bayer moeten aan dezelfde biochemische eigenschappen voldoen( oplossnelheid in de darm etc) Ik denk dan ook niet dat bij het gebruik van Adalat u geen last van deze bijwerkingen zult hebben..."
legde ik een goede maand geleden voor aan m'n huisarts.

Die was verbaasd dat ik niet de medicijnen kreeg die hij voorschreef en hij gaf aan het met de oorspronkelijke Bayer medicijnen te willen proberen.

Wel, na ruim een maand kan ik zeggen dat ik nagenoeg van de bijwerkingen verlost ben. Bovendien is voor het eerst sinds de behandeling is gestart, mijn onderdruk weer op 80 uitgekomen. De bovendruk flucteert nog behoorlijk, dus dat is nog even een aandachtspuntje.

Alleen heeft bloedonderzoek aangetoond dat mijn ijzergehalte aan de lage kant is. Ik zit net boven de armoedegrens (7,9). En dat terwijl ik vroeger altijd rond de 10 zat. Het goede nieuws is dat mijn cholesterol in orde is (wie had dat gedacht) en dat ook de nieren perfect werken. Heb BNN dus voorlopig nog niet nodig.

Heb m'n apotheker maar even een mailtje teruggestuurd met de bevindingen. Kijken wat die daar van zegt. Maar zo blijkt toch dat zelfdokteren op het internet wel z'n voordelen kan hebben.

***UPDATE***
In haar reactie brengt Zr.Jee de kosten ter sprake. Het gekke is dat de Adalat medicijnen (de originelen) goedkoper zijn dat de "namaak" van Sandoz. Dus waarschijnlijk is alleen de bankrekening van de apotheker gebaat bij dit andere middel en niet de algehele ziektekosten in Nederland.

Labels: ,

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wie is er nou eigenlijk aan het zeldokteren? Naar mijn idee de apotheek, die zomaar de medicatie door de arts voorgeschreven, omzet naar iets anders.
En naar de reden is het makkelijk raden: de kosten.
Wederom blijkt dat niet het welzijn van de patiënt maar geld een rol speelt in de gezondheidszorg. Ik gruwel daar van.

9:20 p.m.  
Blogger Ralph van Katwijk said...

Helaas weet ik hoe het is om de rest van je leven medicijnen te moeten gebruiken en ja ik geloof ook inderdaad dat apothekers er financieel baat bij hebben om alleen bepaalde merken te gebruiken. Heb betnelan al van verschillende merken gehad maar gelukkig ben ik (nog) niet met bijwerking geconfronteerd. Hoop dat je daar nu ook van verlost bent. Gelukkig heb je zo te zien wel een huisarts die je klachten serieus neemt.

11:56 p.m.  

Een reactie posten

<< Home