Send As SMS

dinsdag, december 12, 2006

Niet in de laser kijken

Op elk apparaat waar een laser inzit, zit de bekende gele sticker die ervoor waarschuwt niet in de laserstraal te kijken.

Daardoor is het wel een gek gevoel als je naar het ziekenhuis gaat, juist om in die laser te gaan kijken. Maar toch was dat precies wat er vandaag voor mij op het programma stond.

Zoals in m'n vorige log al uitgelegd, is er een gaatje in mijn regenboogvlies (iris) gebrand met de bedoeling de iris iets rustiger te krijgen waardoor er minder pigment loslaat.

Geen ronkende machines, maar gewoon een simpele constructie waar ik mijn hoofd in moest leggen. Op voorhand was mijn rechteroog al verdoofd om de pupil zo klein mogelijk te krijgen.

En die verdoving beviel me niet echt. Ik ben al een tijdje wat verkouden en er rommelt iets in mijn voorhoofdsholtes. En die verdoving maakte het gevoel er niet beter op.

Vlak voor de behandeling nog wat gel erop en een soort van contactlens waarmee het knipperen werd tegengegaan.

En dit is dan zo'n beetje wat je ziet, terwijl je focust op een klein groen lichtje. Tegelijkertijd voel je de laser zijn werk doen, alsof er warme, dunne naalden in gestoken worden.

Absoluut niet pijnlijk, maar erg plezierig vond ik het nou ook weer niet. Vooral niet toen een bloedvat werd geraakt en ik duidelijk iets voelde knappen.

Na een uur moest ik de boldruk laten meten en die was niet verontrustend gestegen, dus ik mocht naar huis. Waar nu, zo'n 8 uur later, de verdoving uitgewerkt begint te raken en ik weer scherp ga zien. Het oog voelt alsof ik er een klap tegen heb gekregen.

Spannend moment gaat het morgenochtend worden, als ik op Schiphol door de security heenmoet.

De oogarts verwacht niet dat die irisherkenning problemen met het gaatje zal hebben, maar uitsluiten kon ze het niet. Ze vond de casus wel vreselijk interessant en vroeg aan me of, als ik toch een nieuwe foto moest laten maken, of ze dan beide exemplaren mocht hebben. Haar glunderende gezicht doet me vermoeden dat ze hoopt dat ik morgen voor een "gesloten" deur sta en dat zij dan haar collega's iets nieuws te vertellen heeft.

Ach ja, ik zal m'n paspoort morgen maar meenemen, dan kan ik meteen een nieuwe pas halen mocht het misgaan. Ik hoop op "U bent herkend", maar "De irisfoto is niet gelukt" hou ik maar als lastig alternatief in m'n achterhoofd.

Labels: ,

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Goh, heb er nou nooit bij nagedacht dat dat verschil kan maken. Nou heb ik ook niet dagelijks met een irisscan te maken, maar toch.

9:50 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Brrrrrrrrrr er moet heel wat gebeuren voor ik mijn ogen laat laseren. Ik griezel ervan.

1:01 p.m.  
Blogger Pauline said...

en hoe ging het vanmorgen bij de scan?

klinkt eng hoor. Ik denk er al 4 jaar over mijn ogen te laten laseren, maar 2 dingen houden mij tegen: 1. de kosten 2. de angst dat het mis gaat. Maar bij jou gaat alles goed zo te lezen.
Ben je opgelucht dat het voorbij is?

2:37 p.m.  

Een reactie posten

<< Home