Send As SMS

woensdag, mei 24, 2006

Schiet me nou maar lek

Dat ik slecht nieuws verwachtte na de test van gisteravond, kwam omdat de test voor m'n "slechte" oog gevoelsmatig veel langer duurde en ik voor mijn gevoel ook niets had gezien in het linker onder kwadrant van m'n rechteroog.

De test zelf viel nog best tegen. Per oog moest ik ruim 4 minuten naar een geel lampje in een witte bol staren en op een knopje drukken als ik een wit lichtje zag. Nou, na 4 minuten werd ik gek van het gepiep en ga je bovendien door het intensief focussen overal lichtjes zien.

Aan de hand van je reactie kunnen ze bepalen of je het betreffende lichtje wel of niet gezien hebt en kunnen ze zo eventuele blinde vlekken opsporen. Naast de échte blinde vlek natuurlijk.

Vandaag bleek dat de test voor het linkeroog 4.04 minuten had geduurd, voor m'n rechteroog 4.39 minuten.

De uitkomst van mijn test was dan ook een hele verrassing voor me. Ik heb alle lichtflitsen gezien en in 1% van de gevallen meende ik iets te zien wat er niet was.

Conclusie van het gezichtsvelds onderzoek: 100% in orde.

Bleef er nog het onderzoek van de oogzenuw over. Hiervoor werd met een speciaal apparaat een aantal foto's van m'n oogzenuw gemaakt, zowel links als rechts.

Ook de uitslag van dit onderzoek was dat er (gelukkig) nog geen schade is opgetreden aan de oogzenuw.

Conclusie van het oogzenuwonderzoek: 100% in orde.

Ik heb nog even geprobeerd of ik de uitdraai van beide tests ook in digitale vorm naar me gemailed kon krijgen. Dat lag een beetje lastig en is me dus ook niet gelukt. Maar de beelden zagen er ongeveer uit als de plaatjes in deze post. Deze plaatjes zijn dus niet van mij en willekeurig van het internet geplukt. Just in case iemand een levensbedreigende afwijking meent te herkennen.

Laatste meting was die van m'n boldruk. Links was de druk 18, dus perfect. Rechts was hij 22 en dus nog iets te hoog. Maar bij lange na niet meer zo hoog als in maart. Voorlopig moet ik doorgaan met druppelen met Timolol.

In september moet ik voor een dagcurve, dan wordt op 4 momenten m'n oogdruk gemeten om te kijken hoe het dagelijkse verloop is. Als de druk namelijk continu lager is, is het prima. Vertoont de druk echter pieken, dan moet verder gekeken worden.

In dat laatste geval ben ik vermoedelijk aan de beurt voor een kleine laserbehandeling om de verstopte kanalen weer open te "boren".

Maar nu dus het punt waar ik gek van word:
Gezichtsveld: 100%
Oogzenuw: 100%
Oogmeting: 100%

Volgens de oogarts zie ik 100%. Maar dat is verdorie niet waar. Als er op 400 meter afstand een vliegtuig staat, kan ik met m'n linkeroog het registratienummer lezen. Met m'n rechteroog kan ik aan de hand van wat kleurenvlekken op een bepaalde plek zien dat het een kist van (bijvoorbeeld) Transavia is.

Aan m'n oog ligt het dus niet. Waaraan wel? Zou het tussen de oren zitten?

Labels: , ,

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Muchos apart. Maar als de dokter het zegt...

10:42 p.m.  

Een reactie posten

<< Home