Send As SMS

dinsdag, juni 12, 2007

Vitaminetekort

Omdat onlangs bleek dat het ijzergehalte in m'n bloed niet goed was, moest ik vorige week opnieuw bloed laten prikken.

Vandaag kwam de uitslag. Het ijzergehalte was weer normaal, alleen heb ik een tekort aan vitamine B12, wat helpt bij de aanmaak van rode bloedlichaampjes.

Daarnaast zit het niveau vitamine B11 (foliumzuur) aan de onderkant van wat normaal is.

Verder zijn alle vitamines en andere zaken in orde. Het advies van mijn huisarts op het telefonisch spreekuur was dan ook om multivitamines te gaan gebruiken en over 6 weken terug te komen voor een nieuw onderzoek.

Ik heb nu voor de eerste 2 weken tabletten die me volproppen met 300% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid, en voor de 100 dagen die daarop volgen neem ik 200% ADH in. Dat moet, samen met goede voeding, toch wel voldoende zijn?

Wat me wel opviel was dat m'n huisarts noch mijn apotheek (waar ik de multivitamine ben gaan kopen) melding hebben gemaakt dat de maagzuurremmers die ik reeds langdurig gebruik, de opname van B12 kunnen remmen. Althans, volgens de bijsluiter.

Het lijkt erop dat ik nu weer met bijwerkingen van medicijnen geconfronteerd wordt. Gaat lekker zo.

Labels:

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

de opname van B12 kunnen remmen, dat klopt inderdaad.

1:10 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ja, ja, van de bijwerkingen van medicijnen heb je vaak nog meer last dan van de orginele kwaal!
Zo voelde ik helemaal niet dat ik suikerziekte had, maar werd ik vervolgens wel doodziek van de zinkverbindingen in de meeste
insulines. Mede daarom zou ik die vitaminetabletten van jou niet mogen, daar zit meestal ook zink in.
Het is inderdaad lullig dat je dit soort dingen alleen uitvindt door zelf doktoren/internet surfen/bijsluiters goed lezen, de artsen weten het vaak zelf niet of achten de kans op bijwerkingen zo klein dat ze je het niet vertellen. Als je zonder bepaalde medicijnen kunt ben je vaak nog beter af.

8:23 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Je kunt niet alert genoeg zijn als patiƫnt. Er gaat heel wat fout in de medische wereld.

9:47 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

ook ik heb veel bijwerking van
medicijnen en word nu als lastig]
ervaren maar ik zaou graag willen
dat zij die been krampen ervaren
al is het maar een nacht .
als je maar ongeveer 6 uurkunt
liggen

10:23 a.m.  

Een reactie posten

<< Home