Send As SMS

dinsdag, december 05, 2006

Periferie Iridotomie

Toen ik in september de dagcurve meting had gedaan, zag het er allemaal goed uit volgens de verpleegkundige die de metingen gedaan had.

De oogarts vandaag (de afspraak was verzet van 6 naar 5 december) was daar toch minder over te spreken. Links is alles prima in orde, maar rechts blijft toch iets te hoog naar haar zin. Ook vandaag was de boldruk rechts eigenlijk iets te hoog.

En dus vond ze dat daar iets aan gedaan moet worden. Gevolg is dat ik volgende week dinsdag aan de beurt ben voor een PI'tje, oftewel een Periferie Iridotomie:
Indien er weinig ruimte aanwezig is tussen regenboogvlies en afvoersysteem, wordt dit een nauwe kamerhoek genoemd.

Het oogvocht hoopt zich op achter de iris met de kans dat de kamerhoek volledig afgesloten wordt. In de laatstgenoemde situatie loopt de druk zeer hoog op (acuut glaucoom).

Dit kan worden voorkomen door met een YAG laser een gaatje in het regenboogvlies te maken. Door deze opening kan het vocht van de achterste oogkamer, waar het geproduceerd wordt, naar de voorste oogkamer stromen, waar het kan worden afgevoerd.

Hierdoor komt er ook meer ruimte in de kamerhoek. Het gaatje wordt gemaakt aan de zijkant (het perifere deel) van het regenboogvlies.

Daarom wordt het een perifere iridotomie genoemd. Iridotomie betekent 'snede in de iris'.De laserbehandeling is poliklinisch.

Terwijl de patient met de kin in een kinsteun zit, wordt een lensje op het oog geplaatst. Met 2-10 laserschoten wordt het gaatje gemaakt. Gedurende een dag tot enkele dagen hierna kan het oog licht geirriteerd zijn.

Ook kan er een kortdurende oogdrukstijging optreden. Daarom wordt een uur na de laserbehandeling de oogdruk gemeten.
Of, om het nog eens even grafisch voor te stellen:

Dat ik volgende week al aan de beurt ben heeft niets met enige spoed of voorzorg te maken, maar er was toevallig een gaatje vrij. Wat op zich wel weer een leuke woordspeling is voor een ingreep waarbij ze een gaatje gaan maken.

Overigens is er nog het nodige heen en weer gebeld met de glaucoom expert van het ziekenhuis over de noodzaak van de ingreep. Ik zit namelijk op het randje waarbij het nodig zou kunnen zijn en waarbij het niet nodig is. De directe gevolgen zijn dan ook dubieus, maar met het oog (woordspeling 2) op de toekomst wel te adviseren.

Labels: ,

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Nou succes ermee, ik gruwel al bij het idee. Ze mogen in me prikken, snijden, onder narcose brengen, of verzin het maar, maar mijn ogen.............. brrrrr

10:48 a.m.  
Blogger Jacomo47 said...

Ik ben blij dat ik dit heb gelezen.
Einde van de maand ben ik aan de beurt en gezien de omstandigheden wordt de behandeling mij aangeraden.
Is het niet verstandig om eerst één oog te behandelen vraag ik me af.
Wie geeft me raad?

7:41 p.m.  

Een reactie posten

<< Home